کاروانسراهای کاپادوکیا یادآور جاده ابریشم را بهتر بشناسید
کاروانسراهای کاپادوکیا، دیگر جاذبه های گردشگری این منطقه در مسیر جاده ابریشم قراردارند.شاخص ترین آنها AGZIKARAHAN و SULTANHANI در AVANOS هستند.

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری ترکیه،کاروانسراهای منطقه کاپادوکیاست که گردشگران زیادی را به تورهای ترکیه علاقمند می کند.از آنجا که پرواز مستقیم به کاپادوکیا وجود ندارد،پیشنهاد ما سفر با تور استانبول، آنکارا و یا ازمیر است.پرواز از این شهرها به کاپادوکیا تنها 1 ساعت طول می انجامد.جدیدترین تورهای استانبول، آنکارا و ازمیر را در تور مسافرتی های هالیدی  دنبال کنید.

اولین کاروانسراها در قرن 10 و در مناطق مرکزی آسیا ساخته شد.ساختمان هایی به نام RIBAT  هم وجود داشت که دراصل برای مقاصد نظامی ساخته شد ولی به عنوان محلی برای استراحت کاروان ها هم به کار می رفت.

تجارت در ترکیه از زمان MEDIEVAL SELJUK به وسیله کاروان انجام می شد و کاروانسراها به منظور اقامت کاروان ها بنا شد.

به ویژه در زمان پادشاه سلجوق KILICARSLAN دوم و ALAADINKEY KUBAT اول برای افزایش امنیت در مسیرهای تجاری، بر تعداد کاروانسراها افزوده شد.در کاروانسراها، تجار خارجی مانند تاجران بومی می توانستند 3 شب بمانند.کفش های آنها تعمیر و یا تعویض، بیماران مداوا و حیوانات تیمار می شدند.برای ادای مراسم مذهبی بنایی به نام KOSHK MESCID در میان حیاط کاروانسرا قرار داشت که معمولا به صورت طاقدار بنا می شد.

در اطراف حیاط کاروانسرا معمولا اتاق، انبار، حمام و سرویس بهداشتی قرار داشت. MENGALS یا TANDIRS مکان هایی بود که برای روشن کردن آتش به کار می رفت.هرچند چراغ و شمع برای روشنایی موجود بود.

افراد مختلفی از قبیل دکتر، انباردار، آشپز، پیک و ... در کاروانسرا کار می کردند.
برای امنیت بیشتر، دیوار کاروانسراها از سنگ و درهای آنها آهنی ساخته می شد.نمادهای سنگی عصر سلجوقی مانند اژدها، شیر و طرح گل که در منطقه کاپادوکیا مرسوم است، در کاروانسراها به کار رفته است.

کاروانسراها در مسیری ساخته می شد که آنتالیا - KAYSERI- KONYA  را به سمت سرزمین های ترکمنستان از طریق ERZURUM ، تبریز و منطقه دریای سیاه به عراق می رساند.
زیباترین کاروانسراها در کاپادوکیا به خصوص در مسیر AKSARAY  - KAYSERI قرار دارند که شرق را به غرب و جنوب را به شمال وصل می کند.شاخص ترین آنها AGZIKARAHAN و SULTANHANI در AKSARAY در AVANOS  است.

کاروانسرای SULTANHANI

مشخصه این کاروانسرا، برج هایی است که در چهار گوشه بنا ساخته شده است.دروازه کاروانسرا از سنگ مرمر در چندین رنگ ساخته شده و به حیاط کاروانسرا می رسد که در مرکز آن مسجد قرار دارد.درسمت راست حیاط، ایوان ها و در سمت چپ تالار و انبار ها قرار دارند.در شمال،مکان هایی برای استراحت تجار و حیوانات آنها ساخته شده است.

کاروانسرای AGZIKARAHAN (کوه سیاه)

کاروانسرای AGZIKARAHAN در 15 کیلومتری AKSARAY در مسیر جاده NEVSEHIR  قرار دارد و هم نام روستایی است که در آن جای دارد.قدمت این کاروانسرا به سال 1231 برمی گردد.

TEPESIDELIKLTAN

این کاروانسرا حدود 17 کیلومتر از کاروانسرای AGZIKARAHAN فاصله دارد و به گفته متخصصان در اواخر قرن 13 ساخته شده است.قسمتی از گنبد این بنا هنوز در حال ریزش است.

این کاروانسرا ها همگی در مسیر جاده ابریشم بنا شده بودند که با کشف راهی جدید به چین توسط اروپاییان و از رونق افتادن این جاده،به طبع این کاروانسراها هم از رونق افتادند به طوری که بعد از قرن های 14 و16 خیلی از این کاروانسرا ها دیگر مورد استفاده قرار نگرفتند.

منبع:مرجع گردشگری های هالیدی