مساجد استانبول را بهتر بشناسیم
در این مقاله در نظر داریم شما را با مشهورترین مساجد استانبول که یکی از شاخص ترین جاذبه های گردشگری استانبول محسوب می شود بیشتر آشنا کنیم و اطلاعات سفر به استانبول نظیر تور استانبول و بلیط استانبول را در اختیار شما قرار دهیم.

مشهورترین مساجد استانبول را می توان مسجد سلطان احمد، مسجد سلیمانیه، مسجد رستم پاشا، مسجد فاتح، مسجد جدید(ینی جامی)، مسجد سوکولو و محمد پاشا و مسجد مهر شاه سلطان برشمرد.

مسجد سلیمانیه

مسجد سلیمانیه و مجموعه آن که شاهکار معمار سینان است، یکی از زیباترین و بهترین نمونه های معماری اسلامی است. مجموعه از نظر شهرسازی، تکنیک، استقامت و پایداری یک موفقیت بی نظیر است. شش مدرسه، طبق خانه، عمارت، کاروانسرای، بیمارستان، حمام، مکتب خانه، حجره و دکان و مقبره سلطان خرم و سلطان قانونی، مجموعه سلیمانیه را به مجموعه فرهنگی اجتماعی بزرگی تبدیل کرده است که پس از مجموعه فاتح، در نوع خود بی نظیر است. این مجموعه که بین سالهای 1557-1550 به دستور سلطان قانونی و توسط معمار سینان ساخته شده است، با ساختار طبقه طبقه ای که به روی تپه ساخته شده یک مجموعه جالب توجه با نظمی خاص است. در چهار گوشه این مجموعه چهار مناره ساده ولی ظریف بنا شده است که دو تای آن دارای 2 گلدسته و 2 مناره دیگر دارای 3 گلدسته می باشد. این 10 گلدسته نشانه آن است که سلطان قانونی دهمین سلطان عثمانی است.
در نقشه مسجد که کاملا ارگانیک است هیچ گوشه ای قربانی زیبایی گوشه دیگری نشده است . این عبادتگاه که مطابق با سلیقه و سنت های فرهنگی دوران خود ساخته شده بدون تاثیر گذاری فنی و افراط در معماری، با ظرافت خاصی تزیین یافته است. علیرغم اینکه در اوج دوران هنر چینی سازی ساخته شده است، لیکن فقط دیوار محراب آن با چینی پوشیده شده است. همچنین اکوستیک بسیار حساس مسجد را نیز نباید فراموش نمود. در مقابل محراب مسجد، مقبره سلطان قانونی قرار دارد. در سمت چپ این مقبره نیز مقبره سلطان خرم با چینی های بسیار زیبا و رنگهای متنوع و در گوشه سمت چپ آن نیز مقبره بسیار ساده معمار سینان خالق آثار معماری بی نظیر قرار دارد. در شبستان، مسجد سلیمانیه واقع شده است. معمار سینان این مقبره ساده و زیبای جالب توجه را خود ساخته است. این مقبره، ظرافت و سادگی ناشی از ذکاوت این استاد بزرگ را به نمایش می گذارد. برای آشنایی بیشتر با مسجد سلیمانیه مقاله: " مسجد سلیمانیه در استانبول " را ببینید.

مسجد ایوب سلطان

مسجد ایوب سلطان، اولین مسجد ساخته شده پس از فتح استانبول می باشد. این مسجد در سال 1458 به دستور سلطان محمد فاتح به همراه مقبره ساخته شده است. مسجد فعلی نیز در سال 1800 به دلیل تخریب مسجد قبلی و با نظارت حسین افندی مجددا بنا شده است.

مسجد فاتح

مسجد فاتح به دستور سلطان محمد فاتح بر روی کلیسای حواریون که پیش از فتح استانبول به خرابه ای تبدیل شده بود، ساخته شده است. این مسجد همراه با وقف های ادیان مختلف یک مجموعه بسیار بزرگی را تشکیل می دهد. بنای این مجموعه که توسط معمار سینان الدین یوسف ساخته شده، در بین سالهای 1470-1462 به پایان رسیده است. معماری این مجموعه معماری خاص ترک بوده و از معماری بیزانس تاثیر پذیری نداشته است.

مسجد بایزید

مسجد بایزید در میدانی به همین نام واقع شده است . این مسجد و مجموعه آن که شامل مدرسه، مکتب خانه، عمارت، کاروانسرا و حمام می باشد، از سوی فرزند فاتح بنام بایزید دوم در سالهای 1506-1501 بنا شده است. این مسجد دارای 2 مناره گلدسته دار است که به فاصله 87 متر از یکدیگر قرار دارند. نقشه این مسجد مشابه ایا صوفیه است ولی از لحاظ تفاوت در سیستم پرستشگاهی، دارای ویژگیهای خاصی است.

مسجد سلطان سلیم

مسجد سلطان سلیم در منطقه ادیرنه کاپی و در ناحیه سلطان سلیم می باشد. این مسجد در سال 1522 و در دوران سلطان سلیمان قانونی به پایان رسیده است  در نوشته مدخل ورودی آن ساخت این مسجد به دستور سلطان سلیم اول درج گردیده است. بعضی روایات حاکی از آن است که از سوی پسر و به یادبود پدر ساخته شده است. معماری آن بسیار ساده است. سقف محفل حکمران داخل ساختمان با تزئینات بسیار جالب توجه پوشیده شده است. در سمت محراب مسجد، مقبره یاووز سلیم با درب و شیشه های صدفی هشت ضلعی و کتیبه های نفیس چینی کاری و همچنین در مدخل ورودی و نزدیک به آن مقبره شاهزادگان و دختران سلطان سلیم قانونی و در پشت آنها نیز مقبره سلیم عبدالمجید قرار دارد.

آژانس های مسافرتی بسیاری تور استانبول و یا تور ترکیه را ارائه میدهند که می توانید برای سفر به استانبول با آنها مکاتبه کنید: 
تور استانبول
پرواز مستقیم استانبول

مسجد هاسکی

معمار مسجد هاسکی که به نام خرم سلطان همسر سلطان سلیمان قانونی در سال 1538 بنا شده، معمار سینان است. مدرسه، دارالشفقه (بیمارستان)، عمارت و سبیلهای اطراف آن در سال 1612 و در دوران احمد اول توسعه یافته است.

مسجد جدید

مسجد جدید (ینی جامی) در منطقه امین اونو می باشد. ساختمان این مسجد در سال 1597 به دستور صفیه سلطان مادر محمد سوم آغاز شده بود.. ساختمان نیمه کاره در سال 1663 با همت توران سلطان مادر محمد چهارم به پایان رسید. تزئینات چینی کاری و طرز معماری محفل حکمران از نظر حجاری بسیار زیباست. در نمای بیرونی نیز ترتیب گنبدهای کوچک و بزرگ بسیار جالب توجه است.

مسجد شاهزاده

در منطقه سراج خانه و در مقابل ساختمان شهرداری، مسجد شاهزاده قراردارد. قانونی از معمار سینان می خواهد که به یاد فرزندش محمد که در سال 1543 فوت نموده بود، یک مسجد بسازد. ساخت این مسجد در سال 1544 آغاز و در سال 1548 به پایان رسید. این مسجد که در مرکز شهر واقع شده، در بین مدرسه ها، مقبره ها و عمارت ها ساخته شده است . دو مناره آن از نظر معماری بی نظیر است. این ساختمان که از نظر ابعادی و خطوط زیبا با سایر مساجد متفاوت است و اولین اثر مهم معمار سینان محسوب می شود. در اطراف آن مقبره های بسیاری وجود دارد.

مسجد نور عثمانیه

مسجد نور عثمانیه در بازار سرپوشیده و در ناحیه نور عثمانیه قرار دارد. ساخت این مسجد در سال 1748 به دستور محمود اول آغاز و با وفات وی در دوران عثمان سوم در سال 1755 به پایان رسید. کتیبه هایی که از نظر هنری دارای ارزش فراوان است، از جمله آثار خطاطان مشهور آن دوران اغری کاپیلی راسم و احمد مومجی زاده می باشد.

مسجد رستم پاشا

این مسجد در سال 1561 به دستور رستم پاشا صدر اعظم قانونی و توسط معمار سینان ساخته شده است. با توجه به اینکه اراضی منطقه امین اونو هم مرکز تجاری و هم گود بود، معمار سینان در زیر این مسجد مخازن و دکانهایی ساخته است. ارزش اصلی مسجد ناشی از نقوش گل بعنوان نمونه بسیار زیبایی از چینی کاری از نیک در قرن 16 هم در دیوارهای شبستان ورودی و هم در ستونهای پافیلی داخلی است. این چینی کاریها که جزو آثار هنری بسیار ظریف است، در بین زیباترین نمونه های دوران کلاسیک قرار دارد. این مسجد همانند یک موزه چینی کاری می باشد.

مسجد سوکولو محمد پاشا

مسجد سوکولو محمد پاشا در منطقه کادیترما واقع شده است. این مسجد به دستور اسمه خان سلطان دختر سلطان سلیم سوم و به یادبود شوهرش صدر اعظم محمد پاشا در سال 1671 و توسط معمار سینان ساخته شده است. داخل مسجد و تا دامنه گنبد با زیباترین چینی ها تزئین یافته است. کلاهک منبر نیز از جنس چینی است.

image

حقایقی جالب درباره استانبول

  • تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۴
استانبول تنها شهر دنیاست که در دوقاره (آسیا و اروپا) قرار دارد. استانبول در سال ۲۰۱۰ به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا انتخاب شد.
برای پی بردن به چند حقیقت شنیدنی دیگر از استانبول متن زیر را بخوانید.

مسجد ینی والده

در منطقه اسکودار، مسجد ینی والده واقع شده و در سال 1710 به دستور گولنوز سلطان مادر احمد سوم بعنوان یک مجموعه ساخته شده است. این مسجد دارای 2 مناره هر یک با 2 گلدسته می باشد. ساختمان این مسجد که جزو آخرین نمونه های معماری کلاسیک وابسته به سنن قدیمی، از نظر مصالح بکار رفته جالب توجه است.

مسجد بزم عالم والده سلطان ( دلما باغچه )

طبق کتیبه شاعر زیور که بر روی درب شبستان قرار دارد، آغاز کننده ساختمان مسجد والده سلطان و تمام کننده آن نیز در سال 1853 عبدالمجید است. در تاریخ 1848 حصارهای اطراف آن برداشته شده و در داخل مسجد موزه دریایی ایجاد گردیده است.

مسجد ایمراهور ایلیاس بیک ( کلیسای Studios)

مسجد ایمراهور ایلیاس بیک در سال 463 و در بین مناطق ساماتیا و یدی کوله ساخته شده است. این ساختمان که از بناهای قدیمی بیزانس است، وقف Vaftizci Yohannes گردیده است. در کف این ساختمان موزائیک های متعلق به قرن 13 دیده می شود. پس از فتح استانبول و در سال 1486 از سوی ایلیاس بیگ به مسجد تبدیل شده است. فقط در طول تاریخ بواسطه زمین لرزه و آتش سوزی ها دچار خسارت های فراوانی شده است و نهایتا در سال 1908 با فرو ریختن سقف آن، بدون آنکه تعمیر و بازسازی شود تا به امروز و به همان حالت باقیمانده است.

مسجد فتحیه ( کلیسای معبد Pammakaristo )

این کلیسا در منطقه فاتح واقع شده است. این ساختمان، کلیسای معبد Pammakaristo ساخته شده در دوران بیزانس می باشد. با به پایان رسیدن استعلای لاتین قرن 13 و بروی خرابه های کلیسای قدیمی ساخته شده است. این کلیسا پس از فتح استانبول، در دست مسیحیان باقی مانده و بعنوان معبد زنان مورد استفاده قرار گرفته است. در سال 1455 محل کلیسا به این محل منتقل و تا سال 1586 به همان صورت مانده است . این کلیسا در دوران مراد سوم (1595-1574) به مسجد تبدیل گردیده و به آن مسجد فتحیه نیز گفته می شود . کلیسای عثمانی اکنون بعنوان مسجد مورد استفاده قرار می گیرد. دیوار کلیسای جانبی نیز در دوران مراد سوم با موزائیک های ساده ساخته شده و در بین سالهای 1940-1936 و پس از بازسازی بعنوان موزه مورد استفاده قرار گرفته است. این مسجد که مشابه موزه ایا صوفیه است، یکی از بخشهای وابسته به مدیریت موزه ایا صوفیه می باشد.

مسجد زیرک ( کلیسای معبد Pantakrator )

این کلیسا یکی از معماریهای مهم بیزانس است . کلیسای اول مرکز می باشد. این مرکز از سه کلیسا بوجود آمده است. کلیسای بزرگ از سوی Eirene همسر دوم Joannes Komnenos ساخته شده و وقف حضرت عیسی گردیده است. به این کلیسا ابتدا یک کلیسای کوچک برای انجام مراسم جنازه و سپس با حمایت Theotohas Eleousa یک کلیسای دیگر به آن اضافه شده است. پس از فتح استانبول، بخش هایی از کلیسا به مدرسه تبدیل گردیده و نام ملا زیرک که از دانشمندان آن عصر بود را به خود گرفته است. در سال 1953 در زیر سقف آن یک سقف موزائیک با نوارهای گرد و چهارگوش پیدا شده است. این کلیسا با خطوط ظریف و غنای خود هنر امپراتوری قرن 12 را به نمایش می گذارد.

image

درباره ی شهر استانبول بیشتر بدانید

  • تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۴
استانبول بزرگ‌ترین شهر کشور ترکیه و مرکز فرهنگی و اقتصادی آن است. این شهر در کنار تنگه بسفر و دریای مرمره قرار دارد. تنگه بسفر دو قاره آسیا و اروپا را جدا می‌کند و استانبول تنها شهر بزرگ جهان است که در دو قاره قرار دارد.

مسجد ایا صوفیه کوچک ( کلیسای Sergius , Bacchus )

در بین سالهای 536-527 از سوی امپراتور justiniaus ساخته شده و وقف 2 مادر روحانی به نامهای Bacchus وsergius گردیده است. این بنا بعنوان نمونه ای نادر از معماری بیزانس است . پس از فتح استانبول در سال 1504 در کلیسا یک سالن با 5 گنبد ساخته شده از سوی حسین آقا به مسجد تبدیل شده است.

مسجد عمارت قدیم ( کلیسای معبد Pantepoptes )

مسجد عمارت قدیم در کنار جاده فاتح به خلیج واقع گردیده و متعلق به قرن دوم می باشد. این بنا از سوی Anna dalaena مادر Alexios اول ساخته شده و زیباترین نمونه معماری آن دوران می باشد.